Nødder

Nødder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valnødder

Sunde egenskaber:
– Den type nød, der indeholder allerflest antioxidanter.
– Valnødder øger blodets indhold af melatonin, hvilket giver en bedre nattesøvn.
– Har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, som bl.a. virker blodtrykssænkende.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 16,2 g
Fedt: 64,3 g
Protein: 14,3 g
Fibre: 5,6 g
Energi: 678 kcal

TIP! God kilde til B6-vitamin og magnesium der hjælper til en god søvn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Cashewnødder

Sunde egenskaber:
– Indeholder en stor mængde jern. Så spis løs, hvis du døjer med en lav blodprocent.
– Er rige på zink, der i blandt smukt og et glansfuldt hår.
– Hjælper til et sundt blodtryk og en god væskebalance takket være mineralet kalium.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 32,7 g
Fedt: 46,4 g
Protein: 15,3 g
Fibre: 3 g
Energi: 598 kcal

TIP! God kilde til jern, kalium, magnesium og zink.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hasselnød

Sunde egenskaber:
– Planlægger du at blive gravid? Hasselnødder indeholder masser af folinsyre.
– Magnesium får dine muskler til at slappe af, et hit, hvis du har svært ved at falde i søvn
– Det høje indhold af E-vitamin holder immunforsvaret i topform

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 29,3 g
Fedt: 54,4 g
Protein:15 g
Fibre: 8,2 g
Energi: 598 kcal

TIP! God kilde til E-vitamin, folinsyre og magnesium der holder dig rask.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pekannødder

Sunde egenskaber:
– Pekannødder stabiliserer dit blodsukker.
– Får din hud til at stråle takket være den høje fedtprocent og mineralet zink.
– Det høje indhold af monoumættede fedtsyrer virker kolesterolsænkende.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 13,9 g
Fedt: 72 g
Protein: 9,2 g
Fibre: 9,6 g
Energi: 710 kcal

TIP! God kilde til B-vitaminet thiamin, magnesium og zink der giver dig smuk hud

 

 

 

 

 

 

 

 

Mandler

Sunde egenskaber:
– Drømmer du om en slank talje? Mandler indeholder store mængder monoumættede fedtsyrer, som modvirker mavefedt.
– Mandler bugner af kostfibre og protein, hvilket giver en god mæthedsfornemmelse.
– Indeholder E-vitamin, som er en stærk antioxidant, der bl.a. forebygger hjerte-kar-sygdomme og kræft.
– Det høje indhold af monoumættede fedtsyrer virker kolesterolsænkende.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 29,5 g
Fedt: 39,1 g
Protein: 20,5 g
Fibre: 9,2 g
Energi: 527 kcal

TIP! God kilde til E-vitamin, B6-vitamin, magnesium og jern så du kan sige farvel til mavefedtet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jordnødder

Sunde egenskaber:
– Jordnødder er spækket med protein og giver derfor en god mæthedsfornemmelse.
– De udretter mirakler for stofskiftet takket være B-vitaminerne niacin og thiamin.
– Spis dem, hvis dit immunforsvar trænger til et boost.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 16,1 g
Fedt: 42,7 g
Protein: 25,8 g
Fibre: 7,7
Energi: 589 kcal

TIP! Indeholder masser af proteiner og er en god kilde til E-vitamin, B-vitaminer, magnesium, zink og kalium.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pistacienødder

Sunde egenskaber:
– Det høje indhold af kalium regulerer blodtrykket.
– Nødderne er en sand energibombe af proteiner, kostfibre og vitaminer og mineraler.
– Giver en god mæthedsfornemmelse pga. det meget høje fiberindhold.

Indhold per 100 gram:
Kulhydrater: 28 g
Fedt: 44,4 g
Protein: 20,6 g
Fibre: 10,3 g
Energi: 566 kcal

TIP! God kilde til B-vitaminer, kalium, calcium og zink og er en energibombe.